Impact of medical schools and students on the results of the national test on the quality of higher education (SABER PRO)

  • Fabián Armando Gil Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia
  • Viviana Alejandra Rodríguez Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia
  • Luz Adriana Sepúlveda Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia
  • Martín Alonso Rondón Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia
  • Carlos Gómez-Restrepo Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia
Keywords: Education medical, Students medical, Schools medical, Educational measurement, Multilevel analysis

Abstract

Introduction: The results of the SABER PRO medical test have considerable impact on the academic community. They are used as indicators of strengths and weaknesses of the education processes for both the student and the university. The wide variability of the results among different universities and students within the same university requires an analysis of the potential variables associated with the performance in these tests.

Objective: To analyze the relationship of the inter-university variables and the inter-medical students variables against the performance on the SABER PRO tests.

Materials and Methods: The information used was from 4498 medical students evaluated through the SABER PRO 2009 tests and of 40 schools of medicine the students belonged to. The association between the characteristics of the students and universities and the test scores obtained were evaluated using two-level hierarchical models.

Results: The average score in the SABER PRO test per university for medical students was 100.4, with a range between 84.3 and 110.8 points. The variability of the test scores was accounted for in 29% of the cases by the inter-university differences.

Conclusions: The public universities and the schools of medicine that have their own teaching hospital have better performance in average. However, the offer of medical specialization programs is associated with lower scores.

References

1. Adarve Paz RA. Salarios y rendimiento académico: análisis a los egresados de la Universidad Eafit [Internet]. 2011. Disponible en: http://hdl.handle.net/10784/190 [consultado 1 Feb 2012]
2. Salmi J. El desafío de crear universidades de rango mundial. Banco Mundial - Mayol Ediciones; 2009.
3. Ardua Rodríguez M. Calidad de la educación superior en Colombia. ¿Problema de compromiso colectivo? Revista Educación y Desarrollo Social [Internet]. 2011;5:44-55. Disponible en: http://www.umng.edu.co/documents/63968/70434/nii.articulo3.pdf [consultado 1 Jul 2012]
4. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 3969 del 14 de octubre de 2009 [Internet]. 2009. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-205955.html [consultado 1 Ago 2011]
5. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 4216 del 30 de octubre de 2009. 2009. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/examenes/component/docman/doc_ download/71-decreto-4216-de-2009-modificacion-decreto-3963-reglamentacion-examen-saber-pro consultado 1 Jul 2012.
6. Tremblay K, Lalancette D, Roseveare D. Assessment of higher education learning outcomes, AHELO. Feasibility Study report Internet. 2012 p. Vol 1. Disponible en: http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolumel.pdf consultado 1 Feb 2013.
7. Ministerio de Educación Nacional, ASCOFAME, ICFES. Exámenes de Calidad de la Educación Superior en Medicina. Guía de Orientación Internet. Procesos Editoriales ICFES; 2009. Disponible en: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-209057_recurso_l.pdf consultado 1 Ago 2011.
8. Delgado M. ¿Será posible la formación ética y profesional de médicos y especialistas en el sistema de salud actual? Rev Colomb Anestesiol. 2011;39:15-9.
9. ICFES. Impacto de los resultados de los Exámenes de Calidad de la Educación Superior, ECAES 2003. Bogotá, Colombia: Procesos Editoriales ICFES; 2004.
10. Meisel A, Pérez G. ¿El poder a través del saber?: Un análisis de los exámenes de calidad de la educación superior (ECAES) de economía en Colombia realizados en el 2004 [Internet]. 2010. Disponible en: http://www.webpondo.org/filesenemar.2005/ecame.pdf [consultado 1 Jun 2012]. 204 rev colomb anestesiol. 2013;41(3): 196-204.
11. Ortiz C. Sobre los ECAES de Economía de 2004. Revista Sociedad y Economía. 2005;8:197-205. [ Links ]
12. Cuenca NJ, Pérez I. Análisis de los resultados del Examen de Calidad de la Educación Superior en Economía ECAES. Ponencia presentada en la Universidad Militar Nueva Granada. 2005.
13. Montenegro A. Los ECAES de Economía. Documentos de Economía. 2005;20.
14. Viloria de la Hoz J. Educación superior en el Caribe colombiano: análisis de cobertura y calidad [Internet]. Banco de la República, editor. Banco de la República, Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, 69; 2006. Disponible en: http://www.banrep.gov.co/documentos/publicaciones/regional/documentos/DTSER-69(VE).pdf [consultado 1 Dic 2011]
15. Valens M. Calidad de la Educación Superior en Colombia: Un análisis multinivel con base en el ECAES de Economía 2004. Revista Sociedad y Economia. 2008.
16. Sarmiento J, Garrido L. Análisis descriptivo de los resultados de los ECAES en Economía (2004-2006). Rev Fac Cienc Econ. 2008;16:79-104.
17. Goldstein H. The 2-Level Model. Multilevel Statistical Models. London: Arnold; 2011. p. 15-72.
18. Hox JJ. Applied Multilevel Analysis. Amsterdam: TT-Publikaties; 1995.
19. Rudnykh S. Calidad de ECAES de Medicina: Años 2008 y 2009. Revista Academia Libre. 2010;7:57-65.
20. Carcamo C, Mola J. Diferencias por sexo en el desempeño académico en Colombia: Un análisis regional. Revista Económica & Región. 2012.
21. ICFES. Informe-Colombia en Pisa 2009, Síntesis de Resultados; 2010.
22. Chica Gómez S, Galvis Gutiérrez D, Ramírez Hassan A. Determinantes del rendimiento académico en Colombia. Pruebas ICFES - Saber 11.°, 2009. Revista Universidad EAFIT [Internet]. 2012;46. Disponible en: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/754 [consultado 1 Feb 2012]
23. Vendano Prieto B, Jimenez Garcia MY, Senior Roca M. Caracterización de un grupo de estudiantes que obtuvo altos puntajes en el examen de calidad de la educación superior. ECAES, anos 2003-2006. Suma Psicol. 2008;15:355-84.
24. Autoevaluación con fines de acreditación de programas de pregrado. Guía de Procedimiento CNA N.° 03. 4.a ed.; 2006.
25. Ospina JM, Manrique-Abril FG, Martínez-Martín AF. La formación de médicos generales según los requerimientos del sistema general de seguridad en salud en Colomiba. Rev Colomb Anestesiol. 2012;40:124-6.
How to Cite
1.
Gil FA, Rodríguez VA, Sepúlveda LA, Rondón MA, Gómez-Restrepo C. Impact of medical schools and students on the results of the national test on the quality of higher education (SABER PRO). Colomb. J. Anesthesiol. [Internet]. 2013 Jul. 1 [cited 2024 Mar. 28];41(3):196–204. Available from: https://www.revcolanest.com.co/index.php/rca/article/view/692

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2013-07-01
How to Cite
1.
Gil FA, Rodríguez VA, Sepúlveda LA, Rondón MA, Gómez-Restrepo C. Impact of medical schools and students on the results of the national test on the quality of higher education (SABER PRO). Colomb. J. Anesthesiol. [Internet]. 2013 Jul. 1 [cited 2024 Mar. 28];41(3):196–204. Available from: https://www.revcolanest.com.co/index.php/rca/article/view/692
Section
Original

Altmetric

Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
QR Code